Patarimai ir maršrutai

Atostogos Aukštuosiuose Tatruose

Sakoma, kad geriau už kalnus yra tik kalnai, kuriuose tu nebuvai. Kalnai labai įtraukia, pabuvus juose lieka daug atsiminimų. Arčiausiai nuo Lietuvos yra Tatrai. Čia ir siūlome praleisti vasaros atostogų savaitę. Beje, anksčiau Joninių čia važiuoti neverta, nes tirpsta sniegas, daugelis trasų dar uždaryta. Geriausias laikas –rugsėjis, tada ir žmonių nedaug ir oras dažnai geras būna. Bet čia smagu ir liepą bei rugpjūtį. Tiesa, žmonių čia būna tikrai daug, bet jie nemaišo. Į kelionę drąsiai imkite ir vaikus, trąsos nesudėtingos, o vaikai dar ilgai prisimins. Taigi, važiuojam į Aukštuosius Tatrus Slovakijoje.

Visų pirma ką reiktų į kalnus pasiimti. Svarbiausia avalynė – kopiant geriausia patogūs auliniai batai. Dar reiktų turėti patogią kuprinę, kad įsidėti šiltesnius rūbus, lietpaltį (kalnuose oras gali labai staigiai pasikeisti), užkandžių ir vandens. Gerai turėti ir vaikščiojimo lazdas – jos ypač pravers leidžiantis žemyn. Visi mūsų siūlomi maršrutai vienos dienos, kalnuose nakvoti neteks, vakare nusileisite į civilizaciją.

Nuvykimas

Mus iki kalnų skiria tik vienos dienos kelias. Išvažiavus anksti ryte jau vakare galima grožėtis kalnų panoramomis. Pats greičiausias kelias būtų važiuoti iki Varšuvos, paskui E67 (8) keliu pro Piotrkow Trybunalski link Katowice. Šalia Katowice sukame link Krokuvos (E462 (A4) kelias). Ši atkarpa bus mokama, plačiau galite sužinoti čia. Pasiekus Krokuvą važiuojame aplinkkeliu iki krypties į Zakopanę (7 kelias). Važiuojame juo iki Rabka miestelio. Čia sukame į 47 kelią link Nowy Targ. Neilgai trukus pasiekiame Slovakiją, o Aukštieji Tatrai yra visai šalia Lenkijos sienos. Važiuojant tokiu keliu atstumas nuo Vilniaus centro iki Tatranska Lomnica miestelio būtų 958 km, navigacija rašo, kad važiavimo laikas 12 val 15 min.

Nemėgstantiems greitkelių (nuo Varšuvos iki Krokuvos važiavimas faktiškai vien greitkeliais), apkrautų kelių ir važiavimo per Varšuvą siūlau kitą kelią. Jis žymiai ramesnis, mažiau apkrautas, tik keliai jau bus ne tokie greiti. Čia nuo Augustowo reikės važiuoti į Bialystok. Nuo Bialystoko reikia važiuoti pro Lubliną, Rzeszową. Vėliau E371 keliu iki Slovakijos. Ten važiuojame iki Presov ir autostrada iki Poprado. Aukštieji Tatrai bus čia pat. Taip važiuojant nuo Vilniaus centro bus 944 km, tik važiavimo laikas ilgesnis – 14 val.

Už važiavimą Slovakijos autostradomis reikia mokėti mokesčius. Plačiau galite paskaityti čia. Jei žadat būti tik Aukštuosuose Tatruose, tai kelių lipduko įsigyti neverta. Bet jei planuojate pavažiuoti iki Žemųjų Tatrų, Slovenskij Raj ar Spišskyj Hrad, tai lipduką geriau nusipirkti. Nors visada autostradas galima apvažiuoti, o čia atstumai nebus dideli.

Nakvynė

Nakvynę Aukštuosiuose Tatruose susirasti nesunku. Čia rasite pasiūlymų įvairiausiomis sąlygomis. Apsistoti rekomenduojame bet kuriame kaimelyje tarp Tatranska Lomnica ir Štrbske Pleso. Tai patogu, nes tarp šių miestelių kursuoja traukinukas ir einant į kalnus mašinos jums neprireiks. Šiame regione pilna nebrangių privačių pensionų, viešbučių. Norintys gali apsistoti ir kempinge. Jis yra šalia Tatranska Lomnica miestelio. Tiesa, tada reiktų keletą kilometrų iki miestelio paeiti, nors ir čia yra galimybė iki miestelio nuvažiuoti traukinuku.

Atostogos Tatruose

Čia mūsų siūlymai kaip praleisti savaitę Tatruose. Nesilaikykite plano aklai. Jį koreguos ir orai, ir jūsų nuovargis. Tiesiog čia bus pasiūlymas, kaip įdomiai praleisti savaitę.

1 diena
Pirma diena kalnuose. Nesiūlome iš karto šturmuoti viršūnių. Šią dieną geriau skirti „aklimatizacijai“. Siūlome labai nesudėtingą maršrutą kalnuose. Veiksmą pradedame Tatranska Lomnica miestelyje. Nuo jo siūlome keltuvais pasikelti iki Skalnate Pleso. Stipriems ir taupantiems pinigus iki čia galima ir užlipti. Lipimo laikas nuo Tatranska Lomnica užims apie 4 val. Jau Skalnate Pleso atsivers nuostabūs vaizdai. Bet jei oras giedras, rekomenduojame užsikelti dar aukščiau. Nuo čia keltuvas kelia į Lomnicky štit viršūnę (2534 m virš jūros lygio). Tai antra pagal aukštį Slovakijos viršukalnė. Nuo jos giedrą dieną atsiveria nepakartojami vaizdai. Sakoma, kad matomas penktadalis Slovakijos. Deja, pasikelti čia nepigus malonumas, todėl jei diena apsiniaukusi ir viršūnės pro debesį nesimato, tai geriau ir nekilti, nes pakilus vistiek nieko nesimatys ir bus tik paklaidžiojimas rūke. Ką gi, laikas leistis į žygį. Sukame link Skalnate chata (ji visai čia pati, matosi), toliau keliaujame iki Zamkovskeho chata (apie 1:30 val ėjimo). Čia galima atsipūsti ir išgerti arbatos arba suvalgyti kopustovos ar guliašovos sriubos lėkštę. Arbata ir maistas kalnuose kažkodėl labai skanūs. Atsipūtę keliaujame link Hrebionok (55 min kelio).

Pakeliui galima pasigrožėti Velky Studeny upės vaga ir kriokliais. Hrebionok taške mūsų kelias baigiasi. Čia galima funikulieriumi nusileisti iki Stary Smokovec miestelio. Iki miestelio galima nusileisti ir pėsčiomis (1 val kelio) ar specialiais paspirtukais (kiek ekstremali, bet labai smagi pramoga). Stary Smakovec vienas iš didžiausių A.Tatrų miestelių. Galima kiek pasivaikščioti po jį ir traukinuku gryžti į nakvynės vietą.

2 diena
Šiandien laukia jau kiek rimtesnis žygis. Tatranska Lomnica miestelyje reikia sėsti į autobusą, važiuojantį Tatranska Kotlina kryptimi. Važiuoti reikia iki Bialy Vody stotelės. Čia išlipus, reikia pereiti plentą ir keliauti nurodytu maršrutu link Chata pri Zelionom Plese. Tai bus pati neįdomiausia kelionės dalis. Ėjimas beveik vien mišku, labai pamažu kylant į viršų. Viso ėjimo iki chatos apie 3:30 val. Chata pri Zelionom Plese įsikūrusi labai gražiame slėnyje, šalia skaidrūs ežeriukai. Pailsėkite ir pasistiprinkite čia – jūsų laukia įspūdingiausias šios dienos kopimas. Eiti reikia Skalnate Pleso kryptimi. Nuo pat chatos prasideda staigus kopimas. Bus net keletas ruožų su grandinėmis prisilaikyti.

Maršrutas labai gražus ir visada galima atsisukti ir pamatyti trobelę, kurioje visai nesenai buvote ir galima įvertinti, kiek jau užlipai. Po maždaug 2 valandų lipimo galite pasiekti savo pirmą viršūnę – tai Velka Svistovka viršūnė (2038 m virš jūros lygio). Toliau maršrutas persirita į kitą kalno pusę ir jau matosi kitas jūsų taikinys – Skalnate Pleso, kur jau buvote vakar. Iki jos nuo viršūnės maždaug  1 val ėjimo. Nuo čia galite tais pačiais keltuvais nusileisti į Tatranska Lomnicą, o jei dar turite jėgų -galima nusileisti ir patiems (ėjimas žemyn truks trumpiau nei pakilimas, viso apie 3 val).

3 diena
Šiandien siūlome kiek pailsėti. Važiuojame link Poprado. Nuo jo D1 (E50) autostrada, jei turite kelių lipduką arba 18 keliu link Levoča miestelio ir toliau iki Spišsky Hrad. Tai buvusi didžiulė XII a. pilis, dabar esanti UNESCO saugomų objektų sąraše.  Labai įdomu pasivaikščioti po ją.

Grįžtant siūlome dar užsukti ir į Levoča miestelį. Jo senamiestis taip pat UNESCO saraše. O miestelio bažnyčioje pats didžiausias medinis drožinėtas altorius pasaulyje. Toliau siūlome važiuoti atgal iki autostrados pradžios ir čia sukti į 536 kelią. Pavažiavę iki Vrbov miestelio čia rasite termines maudykles. Šiltame terminiame vandenyje tikrai bus malonu pamirkyti savo kūną. Maudynės padės atgauti jėgas ir pasiruošti tolimesniems žygiams.

4 diena
Važiuojame iki Štrbske Pleso miestelio. Jame einame šalia ežero, toliau geltonaja trasa link Bystre Sedlo.  Bystre Sedlo ir bus pagrindinis šio žygio taškas. Čia jau bus didelė tikimybė eitiper sniegą, todėl avalynė turi būti patikima. Neikite su sportiniais batais! Iki balno perėjos eiti reikės apie 4:30 val.  Čia pakeliui nebus jokių chatų, todėl užkandžių ir vandens pasirūpinkite iš anksto.

Paskutinė atkarpa iki Bystre Sedlo bus labai stati. Kartais lipti reikės vos ne statmenai. Bet nebijokite, visur bus pakopos ir grandinės prisilaikymui. Pats balnas yra 2314 m virš jūros lygio aukštyje. Persiritame į kitą kalno pusę ir dabar jau statmenai leidžiamės žemyn. Maždaug 1:30 val lipimo žemyn ir prieiname takų sankryžą. Kas jau pavargęs, gali sukti link chata pod Solyskom (15 min kelio) ir atvirais keltuvais nusileisti iki Štrbske Pleso. Na, o kas kupinas jėgų, gali leistis, viso nuo čia iki miestelio 2:15 val kelio.

5 diena
Siūlome aplankyti Žemųjų Tatrų Slovenskij Raj nacionalinį parką. Iki jo reikia važiuoti panašiai kaip ir į Spišsky Hrad (tik ne autostrada), keliolika kilometrų nuo Poprado bus nuoroda.

Čia pasirinksite taką pagal savo jėgas ir norus. Takai eina miške, šalia upelių, dažnai teks lipti kopėčiomis, iškaltomis atbrailomis. Tikrai ne mažiau įspūdinga nei „tikruose kalnuose“.

6 diena

Vėl diena poilsiui. Jei kurią dieną lyja, tai tą dieną siūlome būtent šios dienos programą, nes šiai išvykai lietus trugdys mažiausiai. Važiuojame į Žemuosius Tatrus. Važiuojame D1 (E50) autostrada, jei turime kelių lipduką arba 18 keliu, jei jo neįsigijote, iki Liptovsky Mikulas. Nuo čia sukame 584 keliu link Žemųjų Tatrų. Pirmasis objektas – Demaniovo stalaktitų – stalagmitų ola.

Čia reiktų pasistengti atsirasti kiek galima anksčiau, nes ekskursijos leidžiamos tik tam tikru laiku. Paskutinė ekskursija būna 16 val. Prieš šią olą dar bus ledo ola. Jei bus noras galima aplankyti ir ją, bet pasak daugelio, stalaktitų-stalagmitų ola ją nurungia.
Jei vis dar norisi kalnų, galima šiuo keliuku nuvažiuoti iki pabaigos. Čia bus keltuvai, jais užsikėlus ir truputį palipus galima pasiekti Chopok viršūnę – tai aukščiausias Žemųjų Tatrų taškas.
Gryžtame atgal į Liptovsky Mikulaš. Likusį laiką siūlome praleisti vandens parke „Tatralandia“ . Čia ras ką veikti ir jaunas ir senas. Pasilepinkite vandens malonumais, nes rytoj jūsų laukia pats įspūdingiausias kelionės žygis.

7 diena
Šią dieną žygį reiktų pradėti kuo anksčiau. Tai bus daugiausia fizinių jėgų reikalaujantis žygis. Kopsime į Rysi viršūnę. Ji yra 2500 m virš jūros ir tai faktiškai aukščiausias taškas Slovakijoje kur galima užlipti be jokios įrangos. Todėl, jei nepasitikite savo jėgomis, geriau nerizikuokite. Čia nebus keltuvų, kad nusileisti žemyn. Būtų gerai 7 val. ryte jau būti pirminiame žygio taške. Iki jo reikės važiuoti traukinuku – stotelė Popradske pleso (neprivažiavus Štrbske Pleso). Iš čia maždaug 1:15 val ėjimo iki Popradske ežero ir Popradske pleso chata. Nestojam čia, nes žygis dar tik prasidėjo. Toliau ta pačia trasa einam maždaug 35 min iki jos išsišakojimo. Čia renkamės nuorodą į Rysi ar chata pod Rysim. Čia pat, jei yra noro, galite pasiimti krovinį iki chatos. Užnešus maždaug 10 kg svorį, jums viršuje padėkos ir pavaišins arbatos puodeliu. Iki pačios chatos reikės lipti maždaug 2:30 val. Tai aukščiausiai esanti chata Tatruose.

Būtinai apsilankykite orginaliame chatos tualete. Ir, aišku, būtinai pasistiprinkite. Toliau tikriausiai teks eiti per sniegą. Rysi viršūnė jau čia pat, iki jos maždaug 45 min kelio. Beje, ant viršūnės eina Lenkijos – Slovakijos siena, o viršūnė laikoma aukščiausiu Lenkijos kalnu. Tad galėsite didžiuotis, kad pabuvojote aukščiausiame Lenkijos taške. Vietos ant viršūnės nedaug, bet susirasite kokį akmenį, kad galėtumėte pafotografuoti ir atsipūsti.

Laukia lipimas žemyn. Atgal kelias panašus: 30 min leidimosi iki chata po Rysim, po to 2 val iki Popradske pleso. Čia siūlome geriau sukti link Štrbske Pleso, eiti pusvalandžiu ilgiau (1:30 val), bet miestelis nemažas, čia lengviau bus sulaukti traukinio, na ir užkasti kokioje kavinėje bus galima, jei iki traukinio dar bus likę laiko.
Tai tiek. Labai tikimės, kad jūsų kelionė bus kupina teigiamų įspūdžių ir šie patarimai padės jums susiplanuoti tikrai smagias atostogas.